SuPerin Paavola: Hyvä työturvallisuus suojaa myös potilaita ja asiakkaita

SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola toivoo epidemiatilanteissa viranomaisilta nopeita, yksiselitteisiä ohjeita, että hoitajat voivat suojata itsensä ja hoidettavansa. Koronapandemia on osoittanut konkreettisesti, kuinka suuri merkitys on sillä, että myös henkilöstön turvallisuudesta huolehditaan. Maailman terveysjärjestö WHO:n perustamaa Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään toista kertaa 17. syyskuuta ajankohtaisella aiheella ”Henkilöstön turvallisuus on potilas- ja asiakasturvallisuutta.”

Suurella osalla hoitajista on takana hyvin erilainen ja henkisesti kuormittava kevät sekä kesä ja tilanne jatkuu edelleen. Koronaepidemia siirsi hoitajia työskentelemään heille vieraissa paikoissa ja olosuhteissa lyhyellä varoitusajalla usein ilman riittävää perehdytystä ja suojavarustusta. Toimintaohjeet ja käsitteet erilaisista maskeista ja suojaimista sekä niiden suojaavuudesta olivat ristiriitaisia. Suojavarusteita ei myöskään aina ollut saatavilla, mikä vaaransi hoitajien ja hoidettavien turvallisuuden.

Potilas- ja asiakasturvallisuus on koko hoitotyön perusta ja keskeinen osa hoidon laatua. Voidakseen työskennellä ja toimia asiakkaiden, potilaiden ja heidän läheistensä hyväksi, on hoitajilla oltava tarvittavat tiedot, taidot ja välineet turvallisen hoidon toteutukseen.

Nopeasti muuttuvat tilanteet edellyttävät hoitajilta ammattitaidon ylläpitämistä, joka perustuu laadukkaaseen tutkintoon ja sitä tukevaan täydennyskoulutukseen. Työnantajan tuleekin tukea ja kannustaa jatkuvaan oppimiseen.

Työntekijöiden perehdyttämisestä sekä riittävästä hoitajamitoituksesta on huolehdittava. Poikkeusolojen aikana hoitajat joutuivat monin paikoin työskentelemään vajaalla henkilöstöllä kovassa kiireessä, mikä jo itsessään altistaa virheille ja vaarantaa hoidon turvallisuuden.

Poikkeusolot osoittivat, että työpaikoilla tarvitaan turvallisuutta edistäviä toimia. Työssä jaksamisensa tueksi hoitajat tarvitsevat konkreettisia tekoja ja ohjeita työnantajan taholta. Jäsenten yhteydenottojen perusteella työnantajat eivät olleet kiinnittäneet riittävästi tai lainkaan huomiota henkilöstön jaksamiseen ja henkiseen kuormittumiseen. Tämä saattaa näkyä mahdollisen toisen aallon tullessa ja yleisenä sairauspoissaolojen lisääntymisenä.

Nyt tarvitaan toimia työhyvinvoinnin edistämiseksi ja yhteistyön kehittämistä moniammatillisesti. Päivän teeman mukaisesti ”Henkilöstön turvallisuus puheeksi!” turvallisuus tulee ottaa kaikilla työpaikoilla kehittämiskohteeksi. Ammattitaitoinen ja hyvinvoiva hoitaja on potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäjä.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaista, jota työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Ajankohtaista

18.11.2024

Yhteisöllisyydellä yksinäisyyttä vastaan 

Lue
13.11.2024

Työvoimapalvelut tarvitsevat henkilöstönsä

Lue
12.11.2024

TE-palvelut siirtyvät kuntiin – mikä muuttuu?

Lue
11.11.2024

STTK:n hallitus: Palkkatasa-arvo on vientimallin suurin uhri

Lue
11.11.2024

Suomi asuu edelleen yksin – jos taloudelliset edellytykset sitä tukevat

Lue
11.11.2024

COP29: Työntekijät tarvitsevat ilmastorahoitusta oikeudenmukaisen siirtymän edistämiseen

Lue
8.11.2024

Isänpäivä muistuttaa huolenpidosta ja hoivasta

Lue
5.11.2024

Tehy: Yksityiselle ensihoitopalvelualalle lakkovaroitus

Lue